Headerbild Firmengeschichte (Desktop)
Headerbild Firmengeschichte (Mobil)

De geschiedenis van ons bedrijf

18. Juli 1979

Wilhelm Lang richt in zijn eigen garage en in zijn kantoor aan huis TECHNOLIT GmbH op.

1981

TECHNOLIT GmbH ontwikkelt zich en is erg succesvol op de markt. Zowel de omzet als het productassortiment groeien snel. Daarom is de ruimte al snel niet meer voldoende. Op het industrieterrein van Großenlüder wordt daarom het eerste bedrijfsgebouw gebouwd.

1985

De eerste dochteronderneming wordt opgericht in Oostenrijk.

1986

In Nederland wordt de eerste verkooporganisatie opgezet.

1989

In Italië wordt een zelfstandige dochteronderneming opgericht.

1990

Ook 1990 is voor TECHNOLIT GmbH een erg succesvol jaar. Het bedrijf breidt uit op een groot aantal gebieden. Zo wordt er bijvoorbeeld nog een verkooporganisatie in Zwitserland opgericht.

1991

Dit jaar kan als ‘het jaar van de nieuwe producten’ worden beschouwd. Het productassortiment wordt daarbij uitgebreid met ruim 200 artikelen – een ongekend grote uitbreiding. Ook de vraag naar producten blijft hoog. In Straatsburg wordt een Franse dochteronderneming opgericht.

1992

Het motto in 1992 kan worden beschouwd als ‘uitbreiding van de binnendienst’. In de loop der jaren is het verkoopteam steeds verder uitgebreid. Toen werd het tijd dat ook de binnendienst die trend volgde. Na meerdere reorganisatiemaatregelen werden er in 1992 in totaal 40 binnendienstmedewerkers aangenomen.

1993

In tegenstelling tot de landelijke recessie breidde TECHNOLIT GmbH verder uit. De bouw van een nieuw kantoorgebouw, dat ruimte biedt aan 200 medewerkers, ging van start. Verder wordt er goedkeuring verkregen voor een belangrijk bewijs van bekwaamheid volgens de richtlijnen van de DVS en is daarmee ‘geregistreerd gespecialiseerd lasbedrijf conform DIN 18800’.

Firmengeschichte - Bau Bürogebäude

1994

In dit jaar worden zowel het 15-jarig bestaan van het bedrijf als de opening van het nieuwe kantoorgebouw gevierd. Door de snelle groei van de onderneming beslaat het bedrijfsterrein inmiddels zo'n 50.000 m².

1996

TECHNOLIT GmbH wordt door de Duitse vereniging voor certificering van kwaliteitsmanagementsystemen conform DIN EN ISO 9001 succesvol geaudit en gecertificeerd.

1997

Dit jaar wordt het zogenaamde Grüne Punktsysteem ingevoerd dat betrekking heeft op bijna alle producten van de chemisch-technische sector. Ook op het gebied van nieuwe media zijn er volop ontwikkelingen. De eerste website in de bedrijfskleuren wordt gelanceerd, en in België en Luxemburg worden verdere verkooporganisaties opgericht.

1998

Dit is ‘het jaar van de investeringen’. Naast een nieuw magazijn met een modern orderverzamelsysteem is de aankoop van een nieuwe transportband aanstaande. Dat maakt levering binnen 24 tot 48 uur mogelijk. Daarnaast wordt er een verkooporganisatie opgericht in Denemarken.

2000

In tegenstelling tot de landelijke trend van inkrimping van het personeelsbestand en kostenbesparingen blijft TECHNOLIT GmbH zich richten op groei en bereikt met 1.020 medewerkers het hoogste aantal personeelsleden sinds de oprichting.

2001

Voor het eerst vindt dit jaar een succesvolle audit door milieubeheer conform DIN EN ISO 14001:1996 plaats. Bovendien ontstaan er in Zweden en Tsjechië verdere verkooporganisaties.

2004

Dit jaar staat in het teken van het 25-jarige bedrijfsjubileum. Er zijn zo'n 1.400 gasten aanwezig bij het evenement dat plaatsvindt op 11 september. 
Op IT-gebied worden nieuwe wegen ingeslagen. Op weg naar een papierloos kantoor er wordt geïnvesteerd in een nieuw systeem met elektronische foto-archivering.

2006

In Polen en Hongarije worden verkooporganisaties gevormd.

2007

Op het bedrijfsterrein van het hoofdkantoor in Großenlüder wordt een nieuw kantoorgebouw ingericht.

2008

Dit jaar werden er twee grote projecten voltooid op het bedrijfsterrein van TECHNOLIT GmbH. Enerzijds werd de bouw van een nieuw kantoorgebouw voltooid. Anderzijds werd er in het magazijn extra capaciteit gecreëerd door het uitbreiden van de transport- en opslagmogelijkheden.

2009

Dit jaar stond in het teken van het 30-jarige bedrijfsjubileum van TECHNOLIT GmbH. Dit jubileum werd gevierd op het bedrijfsterrein van TECHNOLIT GmbH gevierd met een ‘open dag’.

Het project ‘Mobiele lastechniek’, dat in 1999 als test van start ging, kreeg voet aan de grond. De mobiele lastechnici van TECHNOLIT GmbH zijn al ruim 10 jaar actief en komen bij bijzonder moeilijke kwesties, waarbij technische uitleg noodzakelijk is (met name op lastechnisch gebied) rechtstreeks bij de klant. Daar bieden ze professionele, competente ondersteuning om het probleem op te lossen door lasdemonstraties en praktische tips over te geven.

Op 27 oktober werden de ‘Hessen-Champions 2009’ gehuldigd tijdens een feestelijke prijsuitreiking in het Kurhaus van Wiesbaden. De TECHNOLIT-bedrijvengroep behaalde in de categorie ‘banenmotor’ een uitstekende 2e plaats. De wedstrijd is opgesplitst in drie categorieën en brengt een eerbetoon aan Hessische ondernemingen die uitstekende prestaties leveren. De prijzen werden uitgereikt door de Hessische minister president Roland Koch, VhU president prof. Dieter Weidemann en staatssecretaris van economische zaken Steffen Saebisch.

Firmengeschichte - Preis 2009
Firmengeschichte - Preis 2010

2010

De TECHNOLIT-bedrijvengroep won op 18 september 2010 de ‘Grote prijs van het MKB’ van de Oskar-Patzelt-stichting voor Hessen.
De meest succesvolle ondernemingen van de deelstaten Hessen, Baden-Württemberg, Beieren en Thüringen werden in het Würzburger hotel Maritim tijdens een feestelijk gala en in aanwezigheid van ruim 600 gasten onderscheiden in het kader van de 16e landelijke strijd om de ‘Grote prijs van het MKB 2010’. In totaal werden twaalf ondernemingen uit de vier deelstaten gehuldigd als ‘prijswinnaars’ en 21 als ‘finalisten’. Ze hebben allemaal met succes de harde concurrentie van ruim 3.500 genomineerde bedrijven uit alle deelstaten verslagen.

2011

In juli werd TECHNOLIT GmbH onderscheiden als ‘groeikampioen 2011/12’. De prijs wordt toegekend aan bedrijven die al jaren sneller groeien dan hun concurrenten en die bereid zijn om hun succesfactoren te onthullen. 
Op deze manier kunnen ze voor andere ondernemingen dienen als stimulerend voorbeeld. Met de onderscheiding werd TECHNOLIT GmbH gehuldigd voor haar vermogen om duurzaam en bovengemiddeld te groeien.

De ‘groeikampioen’-prijs werd uitgereikt door management en adviesbureau Kalkbrenner om bedrijven aan te moedigen strategisch om te gaan met het thema ‘bovengemiddelde groei’ en manieren te laten zien hoe dat waargemaakt kan worden.

2012

Lange tijd gepland en nu in aanbouw: Een nieuw magazijn vergroot de logistieke capaciteit. De nieuwe hal biedt ongeveer 2.500 extra palletplaatsen op een oppervlakte van circa 1.200 m2 door middel van een systeem met hoge rekken. Het personeelsbestand groeit naar circa 1.550 medewerkers in de binnen- en buitendienst.

2013

Uitbreiding van de kantoorruimte: In het gebied van het nieuwe magazijn ontstaat een kantoorvleugel voor de centrale boekhouding. Zo'n 1.000 m² op drie verdiepingen biedt ook meer ruimte voor orderverwerking en dialoogmarketing. Het grote centrum voor de telefonische klantenservice creëert extra banen en opleidingsplaatsen.

Firmengeschichte - Neues Bürogebäude

2014

Nieuwe investeringen op logistiek gebied. In het magazijn helpt een spraakgestuurd en computerondersteund orderverzamelsysteem bij het verhogen van de omloopsnelheid in het magazijn. TECHNOLIT zet bij de uitlevering volledig in op CO2-neutrale verzending. Inmiddels werken er ruim 1.650 medewerkers bij TECHNOLIT.

2016

TECHNOLIT blijft ook de volgende generatie een familiebedrijf. In oktober 2016 nam Simone Lang, dochter van de oprichter van het bedrijf Wilhelm Lang, het strategisch management van de hele bedrijvengroep over als managing partner. Samen met Stephan Günther - die sinds oktober 2016 werkzaam is als woordvoerder van het management van de LANGGROUP en Klaus Schönherr, die als directeur van TECHNOLIT verantwoordelijk is voor personeelszaken en financiën - zal de nieuwe directie van de kapitaalkrachtige bedrijvengroep blijven aansturen op expansie.

2017

Succesvolle audit en hercertificering conform ISO 9001:2015 en 14001:2015, voor het eerst uitgevoerd door TÜV-noord. Op lastechnisch gebied is eveneens succesvol gecertificeerd: Lascertificaat SLVHa-EN 1090-2:2008+A1:2011 EXC2 en lascertificaat SLVHa-EN 1090-3:2008 EXC2.

2019

Dit jaar staat TECHNOLIT GmbH in het teken van het 40-jarige bedrijfsjubileum.

En er is dit jaar nog een hoogtepunt: In het najaar van 2019 wordt TECHNOLIT door het F.A.Z.-instituut en het IMWF-instituut (een instelling voor management en voor economisch onderzoek) onderscheiden als ‘Beste werkgever van Duitsland’.

Firmengeschichte - 40 Jahre Firmenjubiläum
Firmengeschichte - 40 Jahre Firmenjubiläum

2021

Ingebruikname van de nieuwe fotovoltaïsche installatie op de locatie Großenlüder. Met een fotovoltaïsche installatie van 4.200 m² produceert TECHNOLIT GmbH nu in het hoofdkantoor van de groep in Großenlüder niet alleen de helft van de benodigde stroom op de locatie, maar bespaart binnen 20 jaar ook 7.000 ton CO2-uitstoot.

Firmengeschichte - PV-Anlage
Firmengeschichte - PV-Anlage

Begin november 2021 zal Heribert Bertram zijn functie als Chief Operating Officer (COO) voor het gehele concern overnemen. Bertram kent de bedrijvengroep al vele jaren door zijn werk als lid van de adviesraad en is bekend met de interne structuren. Met zijn nieuwe functie als COO zal hij het management van TECHNOLIT GmbH met zijn expertise ondersteunen en een belangrijke bijdrage leveren aan de verdere groei en het succes van de bedrijvengroep.

2022

Onder de paraplu van de LANGGROUP fungeert Lang Service GmbH (LSG), gevestigd in Großenlüder, sinds 2022 als interne dienstverlener binnen de bedrijvengroep. LSG neemt alle centrale administratieve activiteiten over voor de bedrijven TECHNOLIT, IWETEC, HOTREGA en Wilpeg, en zorgt voor financiën en controlling, inkoop en salarisadministratie. Ook het IT-beheer, het wagenpark en de logistiek van de LANGGROUP zijn in handen van het LSG-team.


Firmengeschichte

Geschiedenis 
van bedrijf

Leer meer
Unsere Kunden

Ons 
klantenbestand

Leer meer
Unsere Werte

Waarden van 
onze medewerkers

Leer meer
Zukunftsvisionen

Visies op 
de toekomst

Leer meer
Soziales Engagement

Sociaal 
engagement

Leer meer